• PREVIEW VERNISAJ | EXPOSHORTFEST:
    :FIGHTING WITH MOZART

    14.08 | TBD
  • VERNISAJ | EXPOSHORTFEST:
    :FIGHTING WITH MOZART

    15.08 | 20:00
  • EXPOSHORTFEST:
    :FIGHTING WITH MOZART

    15.08 | 16.08 | 17.08 | 18.08
 

EXPO SHORTFEST 2018


Mihai Zgondoiu

FIGHTING WITH MOZART!

instalație interactivă


În urmă cu 30 de ani, foarte la modă în casele românilor, carpeta Răpirea din Serai ce ilustra o scenă din opera lui Mozart, devine astăzi un veridic simbol old school al kitsch-ului contemporan. A fost evacuată dupa ’89 din memoria populară colectivă lăsând loc noilor produse consumeriste să strălucească. Instalația interactivă Fight with Mozart este alcătuită dintr-un sac de box tapițat într-o carpetă de perete cu tema Răpirea din Serai, două mănuși de box tapițate, și un sistem de sunet care redă pasaje din opera Die Entführung aus dem Serail (Răpirea din Serai) compusă de Wolfgang Amadeus Mozart. Astfel, privitorul/participantul la expoziție poate să interacționeze la propiu boxând în direct pe opera lui Mozart.

Mihai Zgondoiu


Asociere pretins aleatorie de elemente, joaca lui Mihai Zgondoiu cu prejudecățile noastre e lăsată, la malul mării, în coadă de pește: cu cine se luptă cel care intră în ring și interacționează cu sacul de antrenament atent tapițat cu Răpirea din serai? Cu opera cu același nume a lui Mozart, comisionată la curtea Imperiului Habsburgic, pe al cărei fundal sonor suntem invitați să dansăm/boxăm? Cu stereotipurile și fantazările europene despre Orient de sfârșit de secol XVIII, momentul când a fost scris libretul și compusă muzica? Cu scena răpirii agățată pe perete ca marker al bunăstării pe final de comunism românesc și denunțată ulterior ca simbol național al kitschului? Cu “epoca de aur” în care “marfa de contrabandă” suplinea, masca și denunța în același timp incapacitatea comerțului socialist de a oferi altceva decât privilegii pentru nomenklatură?

În orice caz, carpeta s-a întors, în sfârșit, dacă nu la locul de producere, atunci cel puțin aproape de poarta magică numită portul Constanța, prin care sunt toate șansele să fi intrat în țară nu doar ea, carpeta, ci și blugii, țigările și băuturile fine, mă rog, tot marele lux decadent interzis de sistem (dadaistă coincidența de nume cu personajul principal, Constanța, cea care trebuie recuperată din serai). Și s-a întors nu oricum ci într-o instalație al cărei cadru nu e un simplu white cube ci e o butaforie a containerului de marfa cu care sunt încărcate navele de transport pe mările și oceanele lumii.

Dan Lazea


  Mihai Zgondoiu (n.1982) este artist, curator și galerist cu studii masterale și doctorale în domeniul artelor vizuale. Începând cu anul 2014 predă ca asist. univ. dr. la Universitatea Națională de Arte din București - FADD, dep. Design. În practica sa artistică, oscilează cu lejeritate într-o arie largă de genuri și tehnici vizuale, de la desen, colaj și print experimental, la video-instalații, acțiuni-performance și intervenții urbane. Proiectele sale evocă un spirit critic (și autocritic după caz) față de clișeele de gândire din societatea noastră actuală, parodiind falsele valori și icon-uri create de noile media prin diferite tipuri de propagandă fake news. Cele mai recente expozitii/proiecte personale sunt: EXTRAfaces - Galeria Uj Kriterion - Miercurea Ciuc, 2017; Fight with MozartRKI - Vienna Contemporary (AT), 2017, Noul Zid - Calina - spațiu de artă contemporană Timișoara, 2017; Dada Brâncuși - Galeria MB-XL Bruxelles (BE), 2016, Galeria Galateca – București, 2016; Mâna de aur a artistului - Galeria FivePlus – Viena (AT), 2014, Galeria Aiurart – București, 2013; Somnul lui Lenin - Piața Presei – Bucureşti, 2011, Linia Roșie - Centrul Național al Dansului din Bucureşti, 2011; Covorul Roșu - Curtea Muzeului Schlooss – Linz, (AT), 2011; Libertatea ca șablon - Galeria Hampden - Incubator Art Space, Amherst, Massachusetts (USA), 2010; Eu matriță - Galeria Calina – Timișoara, 2009; Eu - Galeria de Artă Contemporană a Muzeului Național Brukenthal, Sibiu, 2008. A mai participat în expoziții/proiectele de grup: RERE. Overriding Design with Art and Vice-Versa - Vienna Design Week, 2016; DADADA - Media Art Festival - Muzeul de Artă - Arad, 2016; Transformation - Muzeul Beelden Aan Zee, Haga (HO), 2014; BB6 - Bucharest International Biennial for Contemporary Art, 2014; IEEB4; IEEB7 - International Experimental Engraving Biennial 2010, 2016; Now Art Now Future The International Biennial of print – Vilnius 2008. Lucrările sale se află în colecții particulare și de stat: Colecția de Artă Luciano Benetton (IT), Colecția de artă Alain Servais (BE), Colecția de artă Avium (RO), Colecția de Artă Daniel Ștefănică (RO), Colecția de Artă Năsui (RO), Colecția de Artă Herczeg (RO), Fundația Calina, Colecția de Artă DFEWA (DE), Muzeul de Artă Vizuală, Galați (RO), Muzeul Florean de Artă Contemporană-Baia-Mare (RO), Muzeul Naţional de Artă-Satu Mare (RO).

Despre proiect

Mihai Zgondoiu are o formidabilă intuiție legată de felul în care imaginea consumeristă a unor obiecte din epoci puternic ideologizate ne provoacă într-o luptă, în termeni denotativi și conotativi, cu propriile noastre experiențe consumeriste și ideologizante. Rezultatul este o terapie în progres, prin care pasajele din opera Die Entführung aus dem Serail (“Răpirea din Serai”) compusă de Wolfgang Amadeus Mozart sunt tot atâtea acte epuizate de recurența Imaginii și de propria noastră dezenergizare fizică. Aceste acte/pasaje ne aduc față în față cu oglinda din care nimeni nu știe să ne arate semnul în care numai noi putem da sens și semnificație oricărui mijloc, oricărui obiect! Dan Mircea Cipariu

Mecanismul de reproducere a unor obiecte relevante pentru trecut pare un răspuns la anxietate. O anxietate a prezentului proiectat pe un trecut reprezentat de obiecte acum aparent nerelevante. Mihai Zgondoiu este un artist care alege analiza lucrurilor aparent banale pentru a ne duce spre înțelegerea sociologică a unei epoci. Răzvan Ion